Shop lokaal op www.calabi.shop

Hoe bouw je een sterk merk? 5 tips van Ritchie

Een sterk merk is erg belangrijk, ook op de korte keten. Ritchie is een Belgische frisdrankmaker die zich in een drukke markt onderscheidt door haar sterke merk. Om jou te helpen de volgende stap te zetten in jouw korte keten bedrijf vroegen we aan Jan Verlinden (oprichter van Ritchie): Hoe zet je een sterk merk neer?

1. Lees (The Purple Cow)

Een merk bouwen is niet eenvoudig, neem het serieus en begin kennis te verzamelen. Een goed, eerste boek is “The Purple Cow” van Seth Godin. Dit boek helpt je met de vraag: hoe val je op?

Ook wanneer je met een reclame- of marketingprofessional gaat samenzitten is het belangrijk dat je met voorkennis en grote lijnen begint. Je gaat ook niet naar een architect zonder enig idee over het aantal kamers en of er een grote tuin moet zijn of niet.

2. Leer van je collega's

Wat doen je collega’s en concurrenten? De kans is groot dat je niet de enige bent. Maak je yogurt? Kijk dan naar vijf yogurtmerken die populair zijn. Wat hebben ze gemeen? Welke merken spreken je aan? Waarom? Welke vind je maar niets? Schrijf neer waarop je afknapt.


3. Begin met het product

Nu is jouw product aan de beurt. Wat is het eerste dat jouw klant ziet? Maak je wijn? Dan is het waarschijnlijk het etiket. Hier begint de relatie met jouw product en jouw merk. En hier start ook jouw werk. Hoe wil je dat jouw klant jouw product ziet? Het is een drukke wereld en mensen hebben weinig tijd zich in alle details van jouw proces te verdiepen. Zorg dus dat de eerste indruk echt goed zit. Creëer een duidelijk en opvallend concept.

4. Zet je product in de winkel

Neem dat concept mee naar de winkel en zet het neer. Val je op? Val je uit de toon? Vraag aan een voorbijganger: spreekt dit merk je aan? Bouw voort op deze inzichten.

Het is een drukke wereld en mensen hebben weinig tijd zich in alle details van jouw proces te verdiepen. Zorg dus dat de eerste indruk echt goed zit.

5. Durf te investeren

Natuurlijk werk je op de korte keten met beperkte middelen. Maar een sterk merk kost tijd en/of geld. Durf dus tijd of budget vrij te maken. Op de korte keten ligt hier een grote kans om je te onderscheiden, want veel lokale producenten werken net als jij met dezelfde beperkingen. Met Ritchie hebben we veel geïnvesteerd, en niet zonder risico want de toekomst van het merk is hierdoor ook even heel spannend geweest!


Extra Tip


De Ritchie Story: Op 16 april verschijnt het boek De Ritchie Story van Jan Verlinden. Daarin vertelt Jan de geschiedenis van Ritchie, met aandacht voor de rol die marketing heeft gespeeld om te komen waar het merk vandaag staat.

advies van deskundigen

Ontvang gratis advies van korte keten experts

Elke maand vragen wij een ervaringsdeskundige om advies te delen.
Over onder meer samenwerken op B2B, subsidies, logistiek en marketing.

Bedankt, je bent aangemeld!
Oops! Er ging iets mis. We gaan ermee aan de slag: kom later nog eens terug.

Aanbevolen